Kerncijfers
Het areaal bestaat uit asfaltwegen, betonwegen, wegen met elementenverharding en halfverharde wegen. Het areaal is (qua m2's) altijd in beweging. Als gevolg van stadsuitbreiding en inbreiding komt er verharding bij, maar tegelijkertijd proberen we het aandeel verharding te verlagen bij de grootonderhoud projecten.
Dit alles maakt de kerncijfers als volgt:
Verhardingstype | Oppervlak in m² |
---|---|
Elementen | 3.271.000 |
Asfalt | 2.129.000 |
Halfverhard | 64.000 |
Cementbeton | 5.700 |
Onverhard | 0 |
Totaal | 5.469.700 |
Kwaliteitsniveau
Het resultaat van de uitgevoerde weginspecties is in onderstaande tabel opgenomen. In deze tabel wordt de zichtbare beeldkwaliteit beoordeeld en vergeleken met de maximaal toelaatbare percentages van het CROW. In 2021 is de globale visuele inspectie in aan het eind van het jaar uitgevoerd, waardoor in 2022/2023 geen inspectie noodzakelijk was. De inspectieresultaten zijn in 2023 geanalyseerd en vertaald naar uitvoeringsmaatregelen. In 2024 wordt er weer een globale visuele weginspectie van het volledige areaal uitgevoerd. De uitvoering van de gedetailleerde inspectie is gepland in 2025 (voor ca. de helft van het areaal) en in 2026 (voor het resterende deel).
Voldoende | Matig | Richtlijn overschreden | |
Resultaat 2023 | 83% | 2% | 15% |
Kwaliteit in balans bij | 81-88% | 7-11% | 5-8% |
Actualiteit beheerplannen
De in 2021 door de raad vastgestelde Wegennota 2021-2025 is nog steeds actueel. Het betreft de vijfjaarlijkse programmering van het wegenonderhoud, waarbij naast een uitleg over de beheersystematiek ook is aangeven hoe de financiële situatie is en wat de belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn. De inspecties van de constructies in het veld zijn uitgevoerd, maar deze zijn nog niet vertaald in een geactualiseerd beheerplan. Het beeld (planning en budget) op dat punt wat we de komende jaren te doen hebben, is wel compleet.
Een belangrijk knelpunt zijn de opgelopen prijzen sinds 2021. De indexering wegen wordt bijgehouden door het CBS in de GWW index. Deze index stijgt sneller dan de index van de gemeentelijke budgetten. Dit betekent dat de financiële risico's toenemen en wellicht herprioritering nodig is of dat in het ergste geval minder onderhoud en projecten kunnen worden uitgevoerd. We actualiseren de meerjaren onderhouds planning (MOP) doorlopend. Afwegingen en afstemming over de projecten uit de MOP met andere projecten intern/ extern vindt plaats in de 'Programmeertafel'. Dit gebeurt op basis van alle bekende gegevens van de belanghebbende partijen in de stad. De projectenplanning wordt steeds dynamischer, mede omdat de omstandigheden in de stad snel wijzigen. Dit is onder andere het gevolg van het programma 'Bouwende stad' en de energietransitie, zoals de aanleg van het warmtenet na nieuwbouw of na gerenoveerde bouw. Wanneer teveel werkzaamheden tegelijkertijd in een bepaald gebied plaatsvinden komt de bereikbaarheid van zo'n gebied in de knel. Om die reden worden in sommige gevallen maatregelen naar achter of naar voren verplaatst in de tijd. Daarnaast worden zogenaamde meekoppelkansen benut zodat een straat slechts één keer "open" hoeft. Hiermee beperken we maatschappelijke overlast besparen we kosten.
Financiën
Bedragen x € 1.000 | |
Onderhoudslasten wegen | Begroot 2025 |
Groot onderhoud/planmatig | 17.979 |
Regulier onderhoud | 3.404 |
Wat gaan we doen in 2025?
- Uitvoeren van regulier onderhoud van wegen.
- Uitvoeren van grote projecten van de meerjaren onderhoudsplanning (MOP), nader te bepalen, maar bij voorkeur projecten die aansluiten op de rioolvervanging uit 2024.
- Starten met de voorbereiding van grote projecten die gepland zijn in jaarschijf 2025 van de MOP.
- Uitvoering weginspectie helft wegen areaal in 2025 (andere deel in 2026).