Kerncijfers
Het areaal bestaat uit waterbodems, kademuren, diverse constructies en meer. Onderstaande tabel geeft hiervan de hoeveelheden en/of oppervlakten weer. In het bestaande areaal hebben enkele kleine mutaties plaatsgevonden. De waterbodems zijn geactualiseerd omdat de havenoppervlakte door areaal wijzigingen van Stadswerven en de Biesbosch zijn gewijzigd. In het kader van het project steiger en halteerplan is het areaal steigers gewijzigd. Verder zijn aan het areaal de walstroomkasten toegevoegd welke overgekomen zijn vanuit de Drechtsteden.
Havenvoorzieningen | |||
---|---|---|---|
Waterbodems (onderhoudsbaggeren) | ca. | 1,2 | km² |
Kademuren | ca. | 7,5 | km |
Oeverconstructies (steenglooiing en bestorting) | ca. | 30 | km |
Steigers | ca. | 450 | m |
Vloeipalen | ca. | 820 | st. |
Scheepvaartverkeerstekens | ca. | 50 | st. |
Watertrappen (staal) | ca. | 300 | st. |
Walbolders | ca. | 150 | st. |
Walstroomkasten | 33 | st. |
Kwaliteitsniveau
Water speelt een belangrijke rol in de geschiedenis van Dordrecht en maakt deel van het DNA van de stad. Dordrecht profileert en positioneert zich meer en meer als stad van, met en aan het water. Daarom is het van groot belang de havens zodanig te beheren en onderhouden dat ze op een goede manier bijdragen aan het positieve watergebonden imago van Dordrecht. De beleidsvisie havens is sterk richtinggevend voor het assetmanagementbeleid van de havens. De ambities zijn het versterken van de positionering van Dordrecht als (samen) Stad aan het Water met daarbij een optimaal en toekomstbestendig gebruik van de havens en kades, met als uitgangspunten onder andere:
De havens en kades moeten veilig zijn voor weg- en waterverkeer, bewoners en bezoekers. Dit betreft vooral constructieve veiligheid. Hiertoe is een inspectie- en meetregime opgesteld waarmee gemonitord wordt. Gezien de grote bijdrage aan het historische stadsbeeld spelen naast technische kwaliteit ook de kwaliteit van de inrichting, belevingswaarde en beeldkwaliteit een sterke rol. De aspecten "schoon, heel, veilig" uit de missie van Dordrecht krijgen extra aandacht omdat de havens en kades sterk bijdragen aan het visitekaartje van de stad.
Door efficiënt onderhoud wordt gestreefd om de binnenhavens schoon, heel en veilig te houden. Op de meldingen door inwoners en gebruikers wordt zo spoedig mogelijk gereageerd via de wijklijn. Via de markt wordt gekeken naar deelvervanging, hergebruik van materialen en naar nieuwe materialen, die een lange levensduur hebben of een duurzaam productieproces. Van meerpalen wordt het aangetaste bovendeel (boven water) verwijderd en opgelengd met een nieuw bovendeel. Het niet aangetaste deel onderwater blijft behouden. Oude basaltblokken, breuksteen, meerpalen worden hergebruikt. Oude meerpalen krijgen een nieuw leven als bankjes.
Om de bovengenoemde bedrijfswaarden en uitgangspunten te laten voldoen aan de eisen worden er onderhoudsmaatregelen uitgevoerd conform een meerjarig onderhoudsplan.
De onderhoudstoestand van het huidig areaal kan als volgt worden weergegeven:
Staat van onderhoud van het areaal | Op orde |
---|---|
Kademuren | 85% |
Steenglooiingen | 95% |
Steenbestortingen | 85% |
Scheepvaartverkeerstekens | 95% |
Afmeervoorzieningen | 90% |
Waterbodems | 60% |
Walstroomkasten | 35% |
Kademuren
Bij het onderhoud aan de kademuren worden volgens een inspectieplan jaarlijks metingen en technische inspecties uitgevoerd. Deze hebben als doel de technische toestand van de fundering en de kademuur te registreren om zo de noodzaak voor groot onderhoud en vervanging te bepalen. In 2024 is een proefmethode met een speciaal vulmateriaal uitgevoerd om te voorkomen dat er grond onder de kade wegspoelt. Deze proef zal in 2025 gemonitord worden. Als dit het gewenste resultaat oplevert, zal het resterende deel aanbesteed worden en op dezelfde wijze worden uitgevoerd.
Waterbodems
Aan de hand van de onderhoudspeilingen en meldingen over ondieptes (het dichtslibben of minder diep worden), worden jachthavens minder goed bevaarbaar. In 2025 beginnen we met het uitbaggeren van de Vlij, Vlijhaven en Plan Tij. De komende jaren tot 2028, zal er naast het risico gestuurd baggeren ook een structureel jaarprogramma baggeren worden uitgevoerd.
Walstroom
Met de overgang van de GRD naar de servicegemeente zijn de walstroomkasten in eigendom en beheer gekomen van de gemeente Dordrecht, waaronder ook van de gemeente Zwijndrecht en Papendrecht. De kasten staan op grond van de betrokken gemeentes en zijn verouderd. Dit heeft effect op de exploitatie, inwonersbijdrage en daarmee ook op de financiële huishouding van de kasten. Het is noodzakelijk om de walstroomkasten en de bijhorende software, contracten, organisatie en exploitatie tegen het licht te houden. Het merendeel van de storingen wordt veroorzaakt door digitale onderdelen zoals verouderde modems en software. Deze onderdelen kunnen niet altijd snel vervangen worden. Tot er vernieuwing heeft plaatsgevonden kan het voorkomen dat schippers geen gebruik kunnen maken van een walstroomvoorziening. Daardoor moeten schippers aggregaten aanzetten. Dit is in Dordrecht o.a. het geval met kasten aan de Buitewalevest, Merwekade, Wantijkade en de Touwslagerstraat.
Actualiteit (beheer)plannen
In 2020 is de beleidsvisie 'Dordtse binnenhavens' vastgesteld. In de uitvoering hiervan werken we aan de zichtbaarheid, beleefbaarheid, maritiem toerisme, bereikbaarheid, toegankelijkheid en verbindingen over het water, veilig gebruik van het water, duurzaam vervoer en versterking van de economische positie van de binnenhavens. In 2022 is het integraal steiger- en halteerplan voor de binnenhavens opgesteld waarbij fase 1 en 2 inmiddels is uitgevoerd. In 2025 zal fase 3 worden gerealiseerd.
Financiën
Bedragen x € 1.000 | |
Onderhoudslasten havens | Begroot 2025 |
Groot onderhoud/planmatig | 6.803 |
Regulier onderhoud | 1.006 |
Wat gaan we doen in 2025?
- Uitvoeren ca. 20.000 m3 onderhoudsbaggerwerk in de Vlij, Vlijhaven en Plan Tij.
- Vervangen ca. 240m kademuur Achterhakkers (Binnenkalkhaven).
- Vervangen afmeerpalen Merwekade en Voorstraathaven (aantal nader te bepalen).
- Vervangen van 10 stuks watertrappen diverse havens.
- Schilderen paalkoppen in de Nieuwe haven, Wijnhaven, Hooikade, Buitewalevest.
- Groot onderhoud waterbuspontons.
- Baggeren Vlij, Vlijhaven en Plan Tij.
- Onderhoud bodembestorting langs kademuren Buitenkalkhaven, Buitenwalevest, Groothoofd en Merwekade.
- Upgrading walstroomkasten.
- Monitoring kadeconstructie Wolwevershaven (kuipershavenzijde).