Nieuwe organisatiestructuur
De afgelopen jaren is hard gewerkt aan het versterken en ontwikkelen van de organisatie langs vier ontwikkel lijnen:
- We zetten de opgaven in stad en regio centraal.
- We nemen het voortouw in opgaven en dienstverlening in de regio.
- We bieden volop ruimte voor professionals.
- We werken vanuit een verbonden en samenhangende organisatie.
Spoor 1, 3 en 4 hebben de basis gelegd voor een vernieuwde organisatiestructuur die meer integratie mogelijk maakt tussen de Servicegemeente en Dordrecht Stad. Deze herstructurering zal vanaf 1 januari 2025 volledig toegepast zijn binnen de organisatie. Het doel van deze herstructurering is om de ambtelijke organisatie van Dordrecht in staat te stellen om in 2025 als een sterke, erkende en robuuste centrumgemeente te functioneren, die flexibel kan inspelen op de veranderende maatschappelijke uitdagingen
Organisatie in control
Eind 2023 is gestart met de bestuursopdracht om de organisatie op het gebied van interne beheersing fundamenteel te verbeteren. In 2024 is gestart met het In Control programma 'Fundament beter op orde, Duurzame borging'.
In 2024 worden in dit programma nieuwe manieren van werken voorbereid. Hoofdthema’s zijn het actualiseren van risicovolle processen, borgen van interne verantwoording en informatiestromen en het verbeteren van de informatiepositie van de raad. In dat kader zorgen we ook dat de kennis die het ombuigingsproces 2026 oplevert over de beïnvloedbaarheid van budgetten behouden blijft. Deze kennis helpt om in de toekomst afwegingsbeslissingen te faciliteren en daarmee de financiële positie van onze gemeente robuust te houden.
Mede gezien de start van de nieuwe organisatie per 1 januari 2025 voorzien we dat in de eerste helft van 2025 nog aanpassingen nodig zijn. Afronding van dit programma is voorzien in de zomer van 2025. Aanvullend wordt ingezet op een nieuw (periodiek terugkerend) traject om indicatoren verder uit te werken en te evalueren.
Versterken van ons opdrachtgeverschap en opdrachtnemerschap
Onze organisatie werkt opgavengericht. Hierbij dient de driehoek bestuurlijk opdrachtgever – ambtelijk opdrachtgever – ambtelijk opdrachtnemer goed te werken. We investeren in de kennis en kunde van onze medewerkers om de rol van opdrachtgever en opdrachtnemer goed in te vullen. We richten hiertoe een kennis- en Expertisecentrum in bij het cluster Management & Ondersteuning. Tweemaal per jaar rapporteert dit Kennis- en Expertisecentrum over de kwaliteit van ons opdrachtgeverschap en opdrachtnemerschap en bespreekt deze rapportage met de Directie.
Goed werkgeverschap
Met het programma Dordt als Topwerkgever werken we aan het aantrekkelijk zijn voor de mensen op de arbeidsmarkt en het zijn van een goede werkgever voor onze medewerkers. Komend jaar bouwen we verder aan de nieuwe organisatie. Om de structuurwijziging met de doelen die daarmee worden beoogd, te laten slagen, is aandacht voor de 'zachte kant', gedrag, cultuur en manier van samenwerken, minstens even belangrijk. Om hier verder invulling aan te geven richt het programma zich op het zijn van een secure base organisatie. Een organisatie waarin iedereen zich thuis en veilig voelt en volop ruimte krijgt om als mens en professional uitdagingen aan te gaan, risico's te nemen en te leren en ontwikkelen.
Sociale Veiligheid & Integriteit
Sociale veiligheid is een belangrijk aspect van goed werkgeverschap. We willen een organisatie zijn waar onze medewerkers zichzelf kunnen zijn, optimaal hun vakmanschap kunnen inbrengen, kunnen leren van hun fouten en de fouten van anderen, het open gesprek kunnen voeren en tegenspraak kunnen geven, op elkaar kunnen vertrouwen en onveilige situaties op een veilige manier kunnen bespreken. Met als resultaat dat ze optimaal tot hun recht komen binnen onze organisatie. Ook in de regio is hier aandacht voor. Samen met het meldpunt wordt ook het integriteitsbeleid, de gedragscode en de regelingen geactualiseerd. In 2025 vindt de implementatie plaats.
Personeel en arbeidsmarkt
Met de huidige dynamiek op de arbeidsmarkt in het Nederland is een blijvende focus op het arbeidsmarktvraagstuk van groot belang. Dit geldt zowel voor de instroom van nieuwe medewerkers maar ook voor binden, boeien en ontwikkelen van onze huidige medewerkers. Met daarbij oog voor alle doelgroepen om zoveel mogelijk talent aan het werk te krijgen en te houden. Hierbij werken we samen met de regio om zo nog meer impact te maken op de lokale en regionale samenleving. Als gevolg van de krappe arbeidsmarkt wordt er, naast eigen medewerkers, ook frequent gebruik gemaakt van externe partijen. In 2025 streven we ernaar om de inzet hiervan te beperken.
Ontwikkeling voor de regio
De Servicegemeente Dordrecht (SGD) is de bedrijfsvoering dienstverlening van de gemeente Dordrecht en regio Drechtsteden. Dit vraagt om een herinrichting van de organisatie met als doel Dordrecht in staat te stellen om in 2025 als één sterke centrumgemeente, herkend en erkend, robuust en flexibel, in te kunnen spelen op de maatschappelijk veranderende opgaven. Eén krachtige ambtelijke organisatie voor stad en regio, waar onze medewerkers met trots en plezier werken.
Met ingang van 1 januari 2025 zijn de bedrijfsvoeringstaken ondergebracht in een nieuw organisatie-onderdeel: het domein Bedrijfsvoering. Voor het domein Bedrijfsvoering betekent dit een meerjaren ontwikkelprogramma op drie ambities:
- Hoogwaardige dienstverlening.
- Een sterke relatie met de afnemers.
- Inzet op vernieuwing en innovatie.