Bouwend en Bereikbaar Dordrecht

Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen?

Welke belangrijke regionale, nationale en/of Europese maatschappelijke ontwikkelingen spelen op dit beleidsterrein en zijn mogelijk van invloed op het begrotingsprogramma?

  • Nog steeds is de woningmarkt gespannen. De vraag naar woningen blijft toenemen. Deze toenemende vraag is groter dan er op dit moment gebouwd kan worden. Dit wordt veroorzaakt door gestegen rente, beperkingen voor investeerders en schaarste aan zowel mensen als materialen. Lichtpuntjes zijn de gestegen lonen, de gewenning die op lijkt te treden qua rentestand en qua onzekerheden in de wereld. Doorstromers krijgen daardoor weer meer mogelijkheden op de woningmarkt. Voor (koop)starters blijft de situatie lastig door de prijsontwikkeling van woningen.
  • Een aantal wetten is aangepast of ingevoerd om de woningtekorten te lijf te gaan, zoals de aanpassing van de huisvestingswet (meer woningen eigen inwoners en 'cruciale beroepen'), maximalisering van huurstijgingen en de Wet betaalbare huur (regulering van de middenhuur). Daarnaast wil het Rijk middels het wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting dat de regierol voor Rijk, provincies en gemeenten groter wordt. Inmiddels zijn de eerste effecten zichtbaar: uit cijfers van het Kadaster blijkt dat particuliere verhuurders het afgelopen kwartaal meer woningen dan een jaar geleden verkochten.
  • Het Rijk werkt aan een nieuwe Nota Ruimte. En eerste stap hierin is in het najaar 2023 gezet door drie ruimtelijke bewegingen vast te leggen in de contourennotitie. Onderdeel van het gehele traject zijn het opstellen van Ontwikkelperspectieven en uitvoeringsagenda's voor zogeheten NOVEX-gebieden. Dordrecht maakt onderdeel uit van de Zuidelijke Randstad en het Haven Industrieel Complex. Helder is dat de ruimteclaims vanuit alle sectoren in ons land en onze provincie niet passen en dat er keuzes zullen moeten worden gemaakt. Wat kan wel en niet, en waar? De voortgang op dit dossier is afhankelijk van nationale politieke ontwikkelingen.
  • De stikstofcrisis voor de woningbouw en landbouw duurt voort. Er zijn duidelijke nationale keuzes nodig om hierop vooruitgang te boeken. De onzekerheid omtrent dit dossier is groter geworden nu het nieuwe kabinet stopt met het Nationaal Programma Landelijk Gebied (NPLG) zonder alternatieven te bieden.
  • Rijkswaterstaat is bezig met een grote vervanging- en renovatieopgaven aan bruggen en tunnels, met een grote verkeersimpact op onze regio, op landelijke en Europese schaal. Onzekerheid over de planning van deze opgaven helpt niet bij het beperken van deze impact.
  • In het Hoofdlijnenakkoord 2023 – 2028 van de nieuwe regering zien we op het gebied van mobiliteit kansen maar ook aandachtspunten. Zo staat er dat we uit moeten gaan van minder financiële voordelen voor elektrische rijders. Het verhogen van de maximum snelheid naar 130 km weer een wens is. En dat er nieuwe gebieden voor grootschalige woningbouw worden aangewezen, bij voorkeur rond bestaande infrastructuur. Daarnaast staat gebiedsgerichte benadering voorop; elke regio telt. Dordrecht speelt hier een rol in. Dordrecht is met spoorverbindingen en busvervoer, de stad die 300.000 inwoners van de regio Drechtsteden de Randstad binnen leidt. De verbinding van regio en Randstad begint in Dordrecht.
Lasten € 123.387.211
Baten € 133.636.373
Saldo € -10.249.162
Deze pagina is gebouwd op 10/22/2024 08:29:46 met de export van 10/22/2024 08:16:46