Bouwend en Bereikbaar Dordrecht

Wat zijn de indicatoren?

De basis: BBV-indicatoren

De basisindicatoren komen voort uit het Besluit Begroting en Verantwoording (BBV), dit is een vaste set verplichte beleidsindicatoren gehanteerd door het Rijk om de vergelijkbaarheid tussen gemeenten te bevorderen. Deze basis BBV-indicatoren zijn standaard onderverdeeld naar 'taakvelden', er is in de begroting een koppeling gemaakt tussen de taakvelden en de begrotingsprogramma's, waardoor deze nu een logische link vormen. Een totaal overzicht van de BBV-indicatoren is ook terug te vinden in de bijlagen van deze Begroting. Omdat de basis BBV-indicatoren voor elke gemeente gelijk zijn, hebben deze geen specifieke relatie met de Dordtse doelstellingen. Wel is een vergelijking opgenomen met het gemiddelde van de G40 gemeenten. Daarnaast zijn via de website www.waarstaatjegemeente.nl de BBV-indicatoren van Dordrecht per thema te vergelijken met een selectie naar keuze (onder andere landelijk, provinciaal niveau of regionaal niveau).

Aanvullende indicatoren

Naast de indicatoren van het BBV, zijn voor elk begrotingsprogramma ook aanvullende indicatoren opgenomen. Deze aanvullende Dordtse indicatoren komen voort uit de in de nota Kiezen, Sturen en Verantwoorden 2022-2026 voorgenomen wens om de informatievoorziening aan de gemeenteraad verder te verbeteren. Vanaf het najaar van 2023 tot de zomer van 2024 is met de Auditcommissie een intensief traject doorlopen om deze wens te concretiseren. Daaruit heeft een werkgroep van leden van deze commissie samen met experts van het Onderzoekscentrum Drechtsteden (OCD) en de ambtelijke ondersteuning een verdiepende slag gemaakt op aanvullende indicatoren. In juni 2024 heeft de werkgroep een twintigtal aanvullende indicatoren voorgelegd aan de Auditcommissie, waarna opdracht is gegeven voor een directe nul-meting (eerste data voor de indicatoren) in de zomer van 2024. Het OCD heeft de nul-meting uitgevoerd, en de aanvullende indicatoren met data zijn in deze Begroting 2025 voor het eerst gepresenteerd.

Onderzoeksverantwoording Omnibus enquête van het OCD
Elf van de aanvullende indicatoren voor de Begroting 2025 zijn door het Onderzoekcentrum Drechtsteden (OCD) gemeten met behulp van een vragenlijstonderzoek (de omnibus) onder volwassen inwoners van de gemeente Dordrecht in augustus 2024. De indicatoren zijn ontleend aan verschillende monitoren van het OCD te weten de Monitor Communicatie en Bestuur, de Monitor Dordtse initiatieven, de Monitor Sociaal, het Onderzoek behoefte aan cultuur én de Veiligheidsmonitor. De doelgroep van de omnibus zijn volwassen inwoners uit Dordrecht. Om een representatief beeld te krijgen moet een aanzienlijk aantal respondenten deelnemen aan het onderzoek. Alleen dan is vast te stellen of verschillen in uitkomsten tussen bijvoorbeeld twee opeenvolgende jaren werkelijke verschillen zijn en niet op toeval berusten. Er is een steekproef gedaan van 4.000 personen uit de basisregistratie personen (BRP). Daarnaast zijn de 2.219 leden van het bewonerspanel benaderd met de omnibus enquête. Het onderzoek is uitgevoerd via een online vragenlijst. Geselecteerde inwoners kregen per brief (steekproef populatie) of email (het bewonerspanel) het verzoek om aan het onderzoek deel te nemen en de vragenlijst op internet in te vullen. Indien gewenst konden zij een schriftelijke vragenlijst opvragen. Een kleine 2.000 (1.964) personen heeft de vragenlijst ingevuld. Het netto respons percentage is 32%. Het databestand is herwogen naar wijk en leeftijd. Nota bene: de wijkverschillen zijn klein en indicatief voor verschillen, maar zijn niet statistisch significant.

BBV-indicatoren

Jaarstukken
2022

Begroting
2024

Jaarstukken
2023

Begroting
2025

G40

Nieuwbouw - per 1.000 woningen

2,8 (2022)

2,8 (2022)

12,2 (2023)

12,2 (2023)

8,7 (2023)

 

Aanvullende indicatoren

Omschrijving

0-Waarde 2024

20

Woningvoorraad

Mix soort en type woningen in voorraad

Totaal woningvoorraad Dordrecht (2024): 57.322

Totaal aantal huurwoningen: 23.184 (40%)

  • Huurwoningen corporatie: 14.958 (26%)
  • Overige huurwoningen: 8.226 (14%)

Totaal aantal koopwoningen: 32.304 (56%)

  • Prijsklasse tot €250.000: 5.679 (10%)
  • €250.000-€280.000: 2.737 (5%)
  • €280.000-€390.000: 13.135 (23%)
  • €390.000-€600.000: 7.905 (14%)
  • €600.000 en meer: 2.848 (5%)

Woningen WOZ-waarde onbekend (o.a. nieuwbouw, kleinere wooneenheden en woningen waarbij vanwege een bezwaarprocedure geen WOZ-waarde is vastgesteld): 1.834 (3%).

21

Verkeersveiligheidsbeleving

Ervaren verkeersoverlast in de buurt (parkeerproblemen, te hard rijden, agressief verkeersgedrag) - % inwoners dat veel overlast ervaart

  • Dordt totaal: 55%

Wijken:

  • Binnenstad: 64%
  • Noordflank/Stadswerven: 64%
  • Oud-Krispijn: 69%
  • Nieuw-Krispijn: 65%*
  • Reeland: 61%
  • Staart: 54%*
  • Wielwijk/Dordtse Hout: 55%*
  • Crabbehof/Zuidhoven: 59%*
  • Sterrenburg/Wilgenwende: 47%
  • Dubbeldam/De Hoven: 41%
  • Stadspolder(s)/Oudelandshoek/Vissershoek: 52%

*Door het lage aantal respondenten in deze wijk is dit cijfer indicatief.

22

Verkeersongevallen

Aantal verkeersongevallen naar type

Aantal verkeersongevallen naar type (2023):

  • Uitsluitend materiële schade ongevallen: 414
  • Letsel ongevallen: 168
  • Dodelijke ongevallen: 4

Aantal verkeersongevallen naar type (voortschrijdend gemiddelde 2021-2023):

  • Uitsluitend materiële schade ongevallen: 433
  • Letsel ongevallen: 130
  • Dodelijke ongevallen: 2

23

Verplaatsingen in de Drechtsteden

Verplaatsingen inwoners Drechtsteden naar vervoersmiddel

Functie naar vervoersmiddel (2024):

  • Werk; Auto: 57%, OV-Trein/bus: 11%, OV-Waterbus of veerdienst: 1%, Brommer/scooter: 1%, Fiets: 26%, Te voet: 3%.
  • Opleiding; Auto: 40%, OV-Trein/bus: 30%, OV-Waterbus of veerdienst: 2%, Brommer/scooter: 0%, Fiets: 25%, Te voet: 1%.
  • Winkelen; Auto: 40%, OV-Trein/bus: 4%, OV-Waterbus of veerdienst: 1%, Brommer/scooter: 0%, Fiets: 34%, Te voet: 20%.
  • Uitgaan overdag; Auto: 40%, OV-Trein/bus: 5%, OV-Waterbus of veerdienst: 1%, Brommer/scooter: 1%, Fiets: 35%, Te voet: 16%.
  • Uitgaan avond; Auto: 55%, OV-Trein/bus: 4%, OV-Waterbus of veerdienst: 0%, Brommer/scooter: 0%, Fiets: 28%, Te voet: 11%.
  • Sport in club verband; Auto: 37%, OV-Trein/bus: 0%, OV-Waterbus of veerdienst: 0%, Brommer/scooter: 1%, Fiets: 52%, Te voet: 9%.
  • Natuur of water in regio; Auto: 30%, OV-Trein/bus: 0%, OV-Waterbus of veerdienst: 0%, Brommer/scooter: 1%, Fiets: 39%, Te voet: 27%.

Bron

Frequentie

20

WOZ data, bewerking OCD (peildatum 1-1-2024)

Jaarlijks

21

Omnibus enquête OCD

Jaarlijks

22

VIA statistiek ongevallen

Jaarlijks, indien mogelijk. Meest recente data 2023

23

Regio Deal Aantrekkelijkheid woon werkgebied één meting (mei 2024)
https://raad.dordrecht.nl/Documenten/Bijlage-7-Conceptrapportage-Regiodeal-nulmeting-aantrekkelijkheid-woonomgeving-2.pdf

Jaarlijks, indien mogelijk

Lasten € 123.387.211
Baten € 133.636.373
Saldo € -10.249.162
Deze pagina is gebouwd op 10/22/2024 08:29:46 met de export van 10/22/2024 08:16:46