Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen . Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij een actuele stand van zaken.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Mevrouw T.F. de Jonge lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen- en Dagelijks Bestuur
- De heer M.P.P.M. Merx, lid Algemeen Bestuur
- De heer H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers bij de uitvoering van hun VTH-taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Omgevingswet in het bijzonder, alsmede VTH-taken op grond van onder meer de huisvestingsverordening en de APV en daarnaast de ruimtelijke advisering op milieuthema's.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2024
- Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden, een zeer omvangrijke en ingrijpende wijziging van wet- en regelgeving. In Zuid-Holland Zuid is afgesproken dat OZHZ en de gemeenten samen optrekken bij het in beeld brengen van de impact van de Omgevingswet op de eigen taken en bijvoorbeeld de legesinkomsten en voor zover dat mogelijk is het gezamenlijk ontwerpen van regels voor het omgevingsplan. De impact kan per gemeente verschillen, onder andere omdat deze afhankelijk is van het aantal aanvragen, de mate van toetsing aan het Bouwbesluit op dit moment en de manier waarop de gemeente invulling geeft aan het nieuwe stelsel.
- De OZHZ heeft de afgelopen jaren in afstemming met de gemeentelijke deelnemers de Nota Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving (VTH) geactualiseerd. De Nota VTH geeft de kaders voor de uitvoering van de wettelijke taken die door OZHZ worden uitgevoerd. In de tweede helft van 2024 zal het college de nieuwe Nota vaststellen en de raad daarover informeren.
- Het algemeen bestuur OZHZ heeft in maart 2024 een bestuursopdracht vastgesteld om te onderzoeken welke bijdrage OZHZ kan leveren aan het verminderen van de financiële problematiek van de gemeenten. De uitwerking volgt eind 2024 in de begrotingsrichtlijnen voor 2026.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2024
- De invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (vooralsnog gedeeltelijk) hebben op allerlei onderdelen gevolgen voor de kosten en baten (leges) bij de uitvoering van de VTH-taken. In de loop van 2024 zal OZHZ de eerste effecten, incidenteel en structureel, in beeld brengen.
- Voor wat betreft legesinkomsten zijn we afhankelijk van wat er wordt aangevraagd. Met name de grote bouwprojecten geven daarbij de doorslag.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil
Gemeenschappelijke regeling Wegschap Tunnel Dordtse Kil (GR Kiltunnel)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- De heer M.D. Burggraaf, Lid Dagelijks Bestuur en Algemeen Bestuur
- De heer H. van der Linden, Lid Algemeen Bestuur.
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Dordrecht en Hoeksche Waard.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Het Wegschap heeft tot taak het beheren en exploiteren van een niet-openbare toltunnel onder de Dordtse Kil tussen Dordrecht en 's Gravendeel, inclusief de daarbij behorende wegen, gebouwen en het tolplein. Daarbij hoort ook het bevorderen van het gebruik van de tunnel en het heffen van tolgelden tegen zodanige tarieven dat een rendabele exploitatie is gewaarborgd. Hierbij dient de veiligheid, zoals ook voorgeschreven in wet- en regelgeving, van de weggebruiker en de medewerkers altijd te zijn geborgd.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2024
- De uitvoering voor het groot onderhoud/renovatie van de tunnel is afgerond.
- Er heeft een eenmalige restitutie aan de garanten plaatsgevonden van in het verleden ingelegde en niet aangewende middelen.
- Onderzocht is of de financieringsstrategie (op onderdelen) herziening behoeft. Hiervoor is onder andere een verkennend verkeersonderzoek uitgevoerd.
- Voor de periode tot en met 2037 is een meerjaren onderhoudsplan opgesteld waarin verwachte vervangingen van installaties of delen van installaties zijn benoemd.
- Met medewerking van de risicoadviseurs van de provincie Zuid-Holland is de risico-inventarisatie geactualiseerd.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2024
De risico-inventarisatie is in 2023 geactualiseerd. In het risicodossier zijn de risico’s ingebracht waarna deze zijn gescoord op basis van het wegingskader. De impactklassen in dit kader zijn: Financieel, Compliance, (Civiele) Technische implicaties en Reputatie. De risico’s worden gemonitord door het Wegschap waarbij wordt afgestemd met de externe stakeholders (garanten).
Het is op dit moment nog niet duidelijk of en wanneer het huidig kabinet van plan is de bestaande tol-tracés te vervangen door Betalen naar Gebruik (BnG). - Verbonden partij
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Merwedelingelijn Beheer B.V.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
De heer H. van der Linden, gevolmachtigd aandeelhouder en lid Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
De gemeenten Dordrecht, Sliedrecht, Hardinxveld-Giessendam, Molenlanden, Gorinchem, Leerdam en Geldermalsen.
Vestigingsplaats
Gorinchem
Openbaar of gemeentelijk belang
Het bevorderen en zorg dragen voor een verdere impuls van de spoorlijn Merwedelingelijn (spoorverbinding tussen Dordrecht en Geldermalsen). Het doel is om een tijdige, doelmatige, duurzame en veilige verbeteringen aan de infrastructuur van en rond de spoorlijn te bewerkstelligen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. juli 2024
Op dit moment houdt de Merwedelingelijn Beheer B.V. zich nog bezig met de ontwikkeling van de halte Gorinchem Noord. De verwachting is dat deze halte in 2026 gerealiseerd is. Wanneer dit het geval is, zijn alle taken van de BV, zoals opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst, gerealiseerd. Ook werkt de gemeente Dordrecht op dit moment, in samenwerking met ProRail en de provincie Zuid-Holland, aan een uitbreiding van de fietsenstalling bij station Stadspolders, om op die wijze een impuls te geven aan de Merwedelingelijn. De uitvoering van dit project stond gepland in de tweede helft van 2021, maar is door bodemvervuiling en intern personeelsverloop vertraagd, er moet nog met de uitvoering gestart worden.Risico's
Actuele risico's d.d. juli 2024
Op dit moment worden verschillende scenario's bestudeerd voor de afwikkeling van de bodemvervuiling. De mogelijkheid bestaat dat hier meerkosten uit voortvloeien die niet kunnen worden opgevangen binnen het huidige budget voor de fietsenstalling. Het is op dit moment echter nog te vroeg om concreet voor te sorteren op een bepaalde uitkomst. - Verbonden partij
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V
ROM-D: Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
De heer M.D. Burggraaf vertegenwoordigt Dordrecht rechtstreeks in de ROM-D Capital B.V. en de overige onderdelen van de ROM-D als gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA).
Deelnemers
De provincie Zuid-Holland en de gemeenten Alblasserdam, Hendrik-Ido-Ambacht, Dordrecht, Papendrecht, Sliedrecht, Zwijndrecht en Rotterdam
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden groep bestaat uit verschillende onderdelen:
- Holding Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Capital Beheer B.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Beheer N.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Projecten C.V.
- Regionale Ontwikkelingsmaatschappij Drechtsteden Kil III C.V.
We geven onderstaand de informatie van de holding aan. De hoofddoelstelling van de Regionale Ontwikkelings Maatschappij Drechtsteden (ROM-D) is het versterken en uitbouwen van de regionale economie. De CV's ontwikkelen terreinen, Capital dient voornamelijk als financier, naast BNG bank. Dordrecht draagt een financieel belang van 29,73% in de Capital B.V. en een direct belang van 7,4% in Kil III C.V. Daarnaast heeft Dordrecht een belang van 69,0% in de Holding N.V.
Het financiële en inhoudelijke belang voor Dordrecht zelf zit vooral in Kil III CV.Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2024
- De aandeelhouders oriënteren zich op mogelijke nieuwe projecten, die door ROM-D uitgevoerd kunnen gaan worden. ROMD Capital moet daarbij mede financieren.
- Dordt kiest daarnaast voor het laten uitvoeren van activiteiten in een eigen ontwikkelingsmaatschappij; met personele overlap vanuit ROMD.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2024
De risicoclassificatie stellen wij op gemiddeld. Deze kwalificatie is vooral van toepassing op de projecten-CV vanwege een jaarlijkse, negatieve algemene reserve. Het ligt evenwel in de bedoeling om dit negatieve vermogen te gaan vereffenen vanuit Kil III CV. Eind 2024/begin 2025 zal naar verwachting het project Dordtse Kil III uitverkocht zijn en zal de eindafrekening voor de verdeling van de vrijkomende middelen (kapitaal en winsten) kunnen worden opgemaakt. Het ligt met de wetenschap van nu niet in de verwachting dat dit leidt tot verder vrij besteedbare baten, omdat ook eerder geactiveerde verliezen Noordoevers eerst zullen moeten worden verrekend en bijvoorbeeld ook ROMD Capital qua buffer versterkt wordt.