Om onze doelen te realiseren werken we samen met anderen, zo nemen we deel in verbonden partijen. Een totaal overzicht en de financiële informatie van onze verbonden partijen is opgenomen in de paragraaf verbonden partijen . Informatie over verbonden partijen die bijdragen aan de realisatie van de doelstellingen in dit programma is weergegeven in onderstaand overzicht. We geven daarbij een actuele stand van zaken.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (GR OZHZ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Mevrouw T.F. de Jonge lid en plaatsvervangend voorzitter Algemeen- en Dagelijks Bestuur
- De heer M.P.P.M. Merx, lid Algemeen Bestuur
- De heer H. van der Linden, plaatsvervangend lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht en de provincie Zuid-Holland.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De regeling is getroffen ter ondersteuning van de deelnemers bij de uitvoering van hun VTH-taken op het gebied van het omgevingsrecht in het algemeen en de Omgevingswet in het bijzonder, alsmede VTH-taken op grond van onder meer de huisvestingsverordening en de APV en daarnaast de ruimtelijke advisering op milieuthema's.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2024
- Per 1 januari 2024 is de Omgevingswet in werking getreden, een zeer omvangrijke en ingrijpende wijziging van wet- en regelgeving. In Zuid-Holland Zuid is afgesproken dat OZHZ en de gemeenten samen optrekken bij het in beeld brengen van de impact van de Omgevingswet op de eigen taken en bijvoorbeeld de legesinkomsten en voor zover dat mogelijk is het gezamenlijk ontwerpen van regels voor het omgevingsplan. De impact kan per gemeente verschillen, onder andere omdat deze afhankelijk is van het aantal aanvragen, de mate van toetsing aan het Bouwbesluit op dit moment en de manier waarop de gemeente invulling geeft aan het nieuwe stelsel.
- De OZHZ heeft de afgelopen jaren in afstemming met de gemeentelijke deelnemers de Nota Vergunningverlening, Toezicht & Handhaving (VTH) geactualiseerd. De Nota VTH geeft de kaders voor de uitvoering van de wettelijke taken die door OZHZ worden uitgevoerd. In de tweede helft van 2024 zal het college de nieuwe Nota vaststellen en de raad daarover informeren.
- Het algemeen bestuur OZHZ heeft in maart 2024 een bestuursopdracht vastgesteld om te onderzoeken welke bijdrage OZHZ kan leveren aan het verminderen van de financiële problematiek van de gemeenten. De uitwerking volgt eind 2024 in de begrotingsrichtlijnen voor 2026.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2024
- De invoering van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (vooralsnog gedeeltelijk) hebben op allerlei onderdelen gevolgen voor de kosten en baten (leges) bij de uitvoering van de VTH-taken. In de loop van 2024 zal OZHZ de eerste effecten, incidenteel en structureel, in beeld brengen.
- Voor wat betreft legesinkomsten zijn we afhankelijk van wat er wordt aangevraagd. Met name de grote bouwprojecten geven daarbij de doorslag.
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid
Gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid (GR VRZHZ)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
De heer P.A.C.M. van der Velden, voorzitter van het Algemeen- en Dagelijks Bestuur (kroonbenoeming)
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Hoeksche Waard, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht en Zwijndrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
De VR onderdelen Regionale Brandweer Zuid-Holland Zuid, de voorbereiding op Rampen en Crisis (VRC) en de Geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR) zijn samen verantwoordelijk voor:
- Het in algemene zin behartigen van belangen op het terrein van: crisisbeheersing, rampenbestrijding, brandweerzorg en geneeskundige hulpverlening.
- Het voorbereiden op een ramp of crisis (inventariseren van risico’s in de regio).
- Het proberen te voorkomen van een ramp of crisis in de omgeving (het beheersen van de risico’s).
- Het bestrijden van een ramp of incident en proberen ervoor te zorgen dat alles zo snel mogelijk wordt hersteld (als er dan toch een incident of ramp gebeurt).
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2024
- Onderzoek over toekomstgerichte brandweerzorg in samenhang met de betekenis voor de (kosten van) huisvesting: het algemeen bestuur van de Veiligheidsregio ziet een belangrijk verband tussen toekomstbestendige brandweer (het aantal benodigde en type kazernes) en de meerjarige onderhoudskosten. Het algemeen bestuur heeft daarom een bestuurlijke opdracht gegeven dit in samenhang te onderzoeken. Gemeente Dordrecht ondersteunt dit onderzoek om op deze manier te komen tot (meerjarig) inzicht en visie in het kader van huisvesting en de (lange termijn) kosten die dit met zich meebrengt en blijft graag op de hoogte van de uitkomsten hiervan.
- Risk Factory: er is een voorgenomen besluit genomen over het realiseren van een Risk Factory in Zuid-Holland Zuid. In de Risk Factory werkt de Veiligheidsregio Zuid-Holland Zuid gezamenlijk met partnerorganisaties aan het vergroten van de zelfredzaamheid en de veerkracht van de samenleving, in het bijzonder kinderen.
- Beroepsziekten: gemeente Dordrecht steunt de noodzaak voor aandacht voor posttraumatische stressstoornis (PTSS) bij brandweerpersoneel. Het personeel komt voor impactvolle situaties te staan waardoor het van groot belang is dat de begeleiding in het verwerken daarvan erg belangrijk is en niet onderschat moet worden.
- Nieuwe crises en bijbehorende uitdagingen: de Veiligheidsregio heeft zich de afgelopen jaren geconfronteerd gezien met bijzondere extra taken en werkzaamheden voortkomend uit de ontwikkelingen wereldwijd. Daarbij zijn de betrokkenheid bij effecten die de oorlog in Oekraïne en de asielproblematiek teweeg brengen specifiek te benoemen. In tegenstelling tot wat we gewend waren, moet invulling gegeven aan de gevolgen van wereldwijde crises die langdurig zijn en waarbij de Veiligheidsregio een continue schakel vormt tussen het Rijk en gemeenten. Daarnaast stellen de alsmaar verdergaande technologische ontwikkelingen (zoals de energietransitie) de Veiligheidsregio voor nieuwe uitdagingen bij het voorkomen en beperken van incidenten. Al deze ontwikkelingen hebben invloed op de organisatie en de uitvoering van taken zoals in het beleidsplan en begroting opgenomen.
- Aandachtsgebied technologische omgeving: de energietransitie heeft een steeds grotere impact en is volop in beweging. De verwachtingen werkt de Veiligheidsregio uit tot reële scenario’s. De opbrengsten vertalen ze in 2025 tot risico’s en een plan om deze te minimaliseren. Ook eventuele scenario's als (langdurige) stroomstoringen en de impact daarvan zijn meer dan ooit aan de orde en van belang om op voor te bereiden.
- Bovenregionale en landelijke samenwerking: nieuwe crisestypen houden zich niet aan regionale grenzen. Bovenregionale samenwerking wordt daarmee steeds belangrijker. Hiervoor werkt de Veiligheidsregio op landelijk, interregionaal en regionaal niveau samen met onze netwerkpartners. In 2025 geeft de Veiligheidsregio verdere invulling aan de samenwerking met Rotterdam-Rijnmond op het gebied van Crisisbeheersing. Op het gebied van Hoogwater en overstroming organiseert de Veiligheidsregio een bovenregionale oefening met de regio's om ons heen.
- Deeltijdrichtlijn: de Europese deeltijdrichtlijn gaat uit van het principe dat gelijk werk in voltijd en in deeltijd gelijk beloond moet worden. Dit conflicteert met de wijze waarop het huidig brandweerbestel is vormgegeven. Het ministerie van Justitie en Veiligheid en het Veiligheidsberaad hebben vastgesteld dat er veel waarde wordt gehecht aan het huidige hybride stelsel van beroeps- en vrijwillig brandweerpersoneel in Nederland, en te willen zoeken naar een oplossing die dicht bij het huidige bestel blijft. Hiertoe is een landelijke denktank opgericht met als opdracht ‘Onderzoek hoe de brandweervrijwilligers nadrukkelijk en fundamenteel zijn te onderscheiden van de beroepskrachten en breng in kaart welke mogelijke consequenties dit voor de brandweerorganisatie heeft’. Hieruit vloeien ook de (financiële) consequenties voor de Veiligheidsregio uit voort.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2024
Het financieel perspectief van de VRZHZ vraagt om blijvend de vinger aan de pols te houden en hier transparant met het bestuur over te spreken. De actuele risico's in de begroting en meerjarenraming.- Bij het onderwerp strategische huisvesting - waarbij ook in brede context het Meerjarig Onderhoudsprogramma (MJOP) wordt betrokken - komen ook de financiële aspecten van te maken keuzes aan de orde. In de begroting 2025 en meerjarenramingen zijn de reserveringen voor onderhoud gebaseerd op een onderhoudsprogramma met een looptijd tot 10 jaar. Een looptijd vanaf 10 jaar laat hogere reserveringen zien.
- Daarnaast zien we ook het risico dat, door economische ontwikkelingen, het kostenniveau van de beoogde prioriteiten in het beleidsplan op termijn verder zou kunnen doen stijgen. De gemeenten zien over het geheel gezien een zorgelijke kostenstijging in alle domeinen op zich afkomen. De financiële ontwikkelingen bij de verschillende verbonden partijen zorgt voor toenemende druk op de gemeentelijke begrotingen. Dit heeft zijn weerslag op de financiële slagkracht van onze gemeente.
- In 2025 moet een nieuwe cao worden afgesloten. De eerste signalen wijzen op een verhoging van ca 5%. In de begrotingsrichtlijnen 2024 is uitgegaan van een indexatie van 3,9%, in de begrotingsrichtlijnen 2025 is 5,4% gehanteerd. Doorrekening van de cao, zodra deze bekend is, moet inzicht geven in de kosten die hieruit voortvloeien.
- Medewerkers, vrijwilligers en piketmedewerkers binden zich minder lang aan onze organisatie. De VRZHZ zet zich in op het blijven boeien en binden tegen de achtergrond dat doorgroei en wisselingen ook gezond zijn voor een organisatie. De financiële keerzijde is dat in de repressieve kant meer collega’s een korter dienstverband hebben en daardoor meer collega’s opgeleid moeten worden.
- VRZHZ heeft op balans een weerstandscapaciteit in de vorm van een algemene reserve van € 500K. En € 10K als onvoorzien in haar jaarbegroting. De benodigde weerstandscapaciteit bedraagt volgens de begroting 2025 van VRZHZ € 1.665K. De weerstandsratio is 0,31 (= € 510/€ 1.665K).
- Verbonden partij
Gemeenschappelijke regeling Gevudo
Gemeenschappelijke regeling Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (GR Gevudo)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Mevrouw T.F. de Jonge, voorzitter Algemeen Bestuur tevens lid Algemeen Bestuur
- De heer W. van der Kruijff, lid Algemeen Bestuur
Deelnemers
De gemeenten Alblasserdam, Dordrecht, Gorinchem, Hardinxveld-Giessendam, Hendrik-Ido-Ambacht, Molenlanden, Papendrecht, Sliedrecht, Vijfheerenlanden en Zwijndrecht zijn deelnemer. Binnen deze regeling heeft Dordrecht momenteel op basis van inwonertallen een belang.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Via Gevudo participeert Dordrecht in de NV Huisvuilcentrale Noord-Holland (HVC). Gezien het belang presenteren we hier ook informatie van HVC. Het doel van Vuilverwerking Dordrecht en Omstreken (Gevudo): het behartigen van aandeelhoudersbelangen van de deelnemers in de NV HVC en het daarbij uitoefenen van stemrecht in de aandeelhoudersvergaderingen van NV HVC. Het hoofddoel van HVC is: ten algemenen nutte werkzaam zijn op het gebied van het afvalbeheer en de daarmee verbonden opwekking van elektriciteit, benutting van overige vrijgekomen warmte en opwerking van reststoffen tot nuttige toepasbare restproducten; deels met inschakeling van derden.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2024
- Een ontwerp van de nieuwe regeling is op het moment van opstellen van de begroting voor zienswijze voorgelegd aan de deelnemers.
- In december 2024 wordt in de aandeelhoudersvergadering van HVC een besluit genomen over de financiering van HVC in het licht van de warmtetransitie. Dit kan ertoe leiden dat de schuld onder garantie van haar aandeelhouders voorlopig niet zal afnemen.
Risico's
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2024
- Hoewel de gemeente formeel qua omvang aanzienlijke garantierisico's loopt bij HVC, houden we op grond van de risicoparagraaf van de Gevudo begroting 2024 waarin de risico's van HVC zijn beschouwd, de risicomonitor op groen.
- Wel vermoeden wij dat de warmteactiviteiten die nu ontwikkeld worden en niet meer gerelateerd zijn aan restwarmte een hoger exploitatierisico met zich kunnen meebrengen.
- De Europese CO2 heffing zal kostenverhogend werken. Over de exacte omvang daarvan heeft HVC nog geen bericht verstrekt. Dit kan tevens van invloed zijn op lokale afvaltarieven.
- Verbonden partij
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
B.V. Gemeenschappelijk Bezit Evides
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
De heer H. van der Linden, gevolmachtigd aandeelhouder in de Algemene vergadering van aandeelhouders (AvA)
Deelnemers
Evides Waterbedrijf kent nu twee aandeelhoudersgroepen: Gemeenschappelijk Bezit Evides (GBE) en Gemeenschappelijk Bezit Evides Aqua (GBE Aqua). Beiden bezitten 50% van de aandelen. De 18 gemeenten van GBE in Zuid-Holland Zuid zijn: Albrandswaard, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Dordrecht, Goeree-Overflakkee, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Nissewaard, Maassluis, Midden-Delfland, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Westland, Westvoorne en Zwijndrecht. GBE Aqua bestaat uit de provincie Zeeland, de 13 Zeeuwse gemeenten en de gemeenten Woensdrecht, Bergen op Zoom en Goeree-Overflakkee.
Vestigingsplaats
Rotterdam
Openbaar of gemeentelijk belang
Drinkwatervoorziening dient een publiek belang. De B.V. GBE is 50% eigenaar van de aandelen van het waterbedrijf, Evides NV. De Evides-aandeelhouders hebben onder meer zeggenschap over de drinkwatertarieven en over het ondernemingsplan van de NV. Voor een groot deel is de sector gereguleerd via de Drinkwaterwet. De invloed van Autoriteit Consumenten en Markten (ACM) is zeer groot. De dividenduitkering is van belang voor een sluitende stadsbegroting. Dordrecht draagt een financieel belang van 7,1 % in de B.V.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2024
- Zorg blijft bij de drinkwaterbranche bestaan over de toekomstgerichtheid van de regelgeving, waarbij de financiële problematiek van drinkwaterbedrijf Vitens als voorbeeld voor de sector dient. De eigen formele gemeentelijke invloed om ACM tot andere inzichten te brengen is overigens zeer beperkt aangezien deze aandeelhouders, hoewel publiek van karakter, niet als rechtstreeks belanghebbende in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) ziet. Desondanks is de financiële positie van Evides tot dusver solide.
- Door interventies vanuit GBE, waaronder Dordrecht, is uiteindelijk een lagere tariefsverhoging voor drinkwater in 2023 en 2024 doorgevoerd dan dat Evides zelf van plan was. Verdere stijgingen zijn echter onvermijdelijk vanwege loon-en prijsstijgingen, meer gebruik van chemicaliën en filtervervangingen, alsook om tijdig investeringen in leveringszekerheid (bijvoorbeeld toenemende droogte) te kunnen doen in het hele verzorgingsgebied. Dit laatste is met name een aandachtspunt voor het Zeeuwse gebied. Eind 2024 zal besluitvorming over de tarifering 2025 plaats vinden. De financierbaarheid wordt daarbij meegewogen, waarbij niet alleen meer naar solvabiliteit maar meer naar het risicoprofiel van de onderneming volgens kredietbeoordelaars wordt gekeken.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2024
- Regulering beïnvloedt sterk het bedrijfsresultaat. Zie ook de beleidsinformatie.
- Dat gemeenten de komende jaren nog een redelijk stabiel dividend mogen verwachten, is mede het gevolg van vertraging in investeringen, eerder opgespaarde resultaten en afspraken met aandeelhouders om deze later uit te keren. Om die reden houden we de risicoclassificatie nog laag, tenzij er zich onverwachte materiële ontwikkelingen voor gaan doen. Gematigde tariefsontwikkeling ten opzichte van forse kostenstijging heeft uiteraard ook invloed op het netto resultaat. Behoud van de huidige financieringscondities wordt meegewogen bij de vaststelling van tarieven.
- Verbonden partij
Energie Coöperatie Dordrecht
Energie Coöperatie Dordrecht (ECD)
Website
Vertegenwoordiging Dordrecht
- Mevrouw T.F. de Jonge bestuurslid (Algemene leden vergadering)
- Mevrouw M.J. Kraaijeveld, ambtelijk lid
Deelnemers
NV Huisvuilcentrale Noord-Holland en de gemeente Dordrecht.
Vestigingsplaats
Dordrecht
Openbaar of gemeentelijk belang
Doel van de coöperatie is het versnellen van de uitvoering van het gemeentelijk energiebeleid, het tot stand brengen van leerwerkverbindingen op het gebied van duurzame energie en het tot stand brengen van een revolverend fonds voor het doen van duurzame investeringen.
Relevante beleidsinformatie
Actuele ontwikkelingen d.d. augustus 2024
- De activiteiten van de ECD zijn het beheer van de in bedrijf zijnde productie-installaties en het in opdracht van de gemeente vormgeven van het zonne-offensief.
- In de jaren 2022-2030 gaat de ECD zich toeleggen op het versnellen van de energietransitie door vorm te geven aan het door de gemeente gewenste zonneoffensief. Hiervoor is een projectleider zonne-energie in dienst genomen.
Risico's
Actuele risico's d.d. augustus 2024
- Op dit moment zijn geen specifieke risico's anders dan die bij de exploitatie van zonnecentrales voorkomen. Risico's van uitval en diefstal van panelen zijn gedekt met een verzekering.
- Activiteiten in 2024/2025 zijn het in opdracht van de gemeente Dordrecht vormgeven van het zonne-offensief. Gelet op de netcongestie in het westelijk deel van de stad richt de ECD zich in dit gebied op de kleine installaties bij het MKB en de middel grote en grote installaties aan de noordzijde van de stad. Verder exploiteert de ECD een tweetal zonneweides. Tot slot zal de ECD een voorstel doen voor zon in het uitwerkingsgebied A16 west van de Regionale Energiestrategie. Hiervoor is, met het oog op te realiseren burger participatie, samenwerking gezocht met de Energie coöperatie Drechtse Energie (een burger initiatief).